صفحه اصلی دسته‌بندی نشده بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

77 دقیقه خواندن
0
0
بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

 

 

جدا از این که غذا خوردن حال می‌دهد و لذت‌بخش است، باید هنگام تغذیه به فکر تامین انرژی خود نیز باشیم.

من که نمی‌دانم قرار است چند روز طبیعت‌گردی کنید یا می‌خواهید کجا بروید…

اما میزان سرعت شما و زمان پیاده‌روی‌تان مقدار انرژی مورد نیاز شما را تعیین می‌کند.

مثلا اگر با سرعت متوسط ۹۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، حدود ۵۰۰ کالری می‌سوزانید.

یا اگر در مسیرهای سخت باشید در هر ۲ ساعت بیش از ۱۰۰۰ کالری می‌سوزانید.

خب این کالری‌ها و انرژی‌هایی که زحمت سوزاندشان را کشیدید باید جبران شوند.

در پست قبلی اصول تغذیه در کوهنوردی را با هم شناختیم و حالا نوبت طبیعت‌گردی است.

در این مجموعه مطلب قرار است یاد بگیریم در سفر چی بخوریم که نَمی‌ریم.

برویم ببینیم اوضاع از چه قرار است…

 

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

تغذیه سالم در سفر

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

 

چی بخوریم

 

بهتر است غذایی که می‌خوریم میزان کربوهیدرات بالایی داشته باشد.

کبوهیدرات‌ها سوخت اصلی بدن برای فعالیت‌های ورزشی هستند.

پس کربوهیدرات یا همان غلات وظیفه تامین انرژی را دارد و باید در وعده‌هایی که نوش جان می‌کنیم، باشد.

 

نباید برای سیر شدن غذا بخوریم.

باید برای تامین انرژی خوراکی‌ها را مصرف کنیم.

هر چیزی می‌تواند ما را سیر کند اما هر چیزی نیست که به ما انرژی لازم را بدهد.

 

غذایی که در طبیعت‌گردی حمل می‌کنیم باید سبک باشد و تا جای ممکن فاسد نشود.

مغزهای بوداده یا انواع آجیل و حبوبات گزینه‌های خوبی هستند.

 

نباید تاثیر پروتئین‌ها را فراموش کنیم.

اگر غذایی که می‌خوریم دارای پروتئین باشد انرژی بدن افزایش یافته و دیرتر احساس گرسنگی می‌کنیم.

پروتئین به بدن کمک می‌کند که پس از آسیب، بافت‌ها و اندام‌های خود را ترمیم کند.

 

بهتر است غذایی که می‌خوریم شامل همه گروه‌های غذایی باشد.

گروه شیر و لبنیات

گروه گوشت و حبوبات و مغزها

گروه نان و غلات

گروه میوه‌ها و سبزی‌ها

مثلا خوردن نان و پنیر و گردو و سبزی لطف بزرگی است که می‌توانیم به خودمان بکنیم.

 

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

بهترین غذا برای سفر

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

 

چی بنوشیم

 

در اغلب اوقات گزینه‌ای به جز آب نداریم.

خب باید بدانید بهترین گزینه همان آب است.

 

آب علاوه بر رفع تشنگی و کنترل دمای بدن، حجم خون را نیز کنترل کرده و آب دفع شده از بدن توسط تعریق را جبران می‌کند.

با هر فعالیت ورزشی سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد و به آب نیاز بیشتری پیدا می‌کند.

پس تا می‌توانید آب بنوشید.

 

سعی کنید بعد از هر ۲۰ دقیقه پیاده روی یک لیوان آب نوش جان کنید.

اگر آب را همراه کربوهیدرات و عرقیات گیاهی مصرف کنید، بدن‌تان خوشحال‌تر می‌شود.

می‌توانید از ترکیب آب و آبمیوه هم استفاده کنید.

کربوهیدرات عمل جذب آب را تسریع می‌کند.

 

اگر هوس کرده‌اید از چشمه یا رودی آب بنوشید، حواس‌تان به سلامت و تمیزی آن باشد.

بهتر است آب را بجوشانید و بعد مصرف کنید.

با مصرف آبِ سالم، مواد زائد بدن بهتر دفع می‌شوند.

اما اگر آب آلوده بنوشید، بر تعداد این مواد زائد افزوده می‌شود و بعد کارتان حسابی درمی‌آید.

 

شیر و چای و ماءالشعیر هم برای رفع تشنگی و تجدید قوا گزینه‌های خیلی خوبی هستند.

 

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

هنگام طبیعت‌گردی و کوهنوردی چه چیزی بنوشیم

بیایید ببینیم اصول تغذیه در طبیعت‌گردی چیست

 

در طول برنامه طبیعت‌گردی باید حواس‌مان باشد که میزان مصرف انرژی و دریافت آن را به تعادل برسانیم.

می‌توانیم بعد از هر ۴۰ دقیقه فعالیت، با مصرف کمی خوراکی از مغزها گرفته تا نان و غلات فرقی نمی‌کند، انرژی و کالری از دست رفته را تامین کنیم.

اصلا اگر انواع گروه‌های غذایی را بهتر بشناسیم، در تامین انرژی خود موفق‌تر عمل می‌کنیم.

در پست بعدی درباره آشنایی با انواع گروه‌های غذایی نوشته‌ام.

اگر حالش را داشتید و داشتم، آن‌جا می‌بینم‌تان.

رای خود را ثبت کنید.
«0 رای »
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری توسط هامون راهوار
بارگذاری در دسته‌بندی نشده

چرا مهمه که حتما یه چیزی در این مورد بنویسید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی

ما توی معده‌ی شغل‌مان زندگی می‌کنیم

ما توی معده‌ی شغل‌مان زندگی می‌کنیم   زندگی هر فرد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. شغل، …